Trimsalon prijsverhoging: mag dat zomaar?

Je trimster heeft in januari haar prijzen verhoogd. Logisch, alles wordt (elk jaar) duurder. Maar in juli doet ze het nóg eens. Eigenlijk ben je het daar niet zo mee eens. Want in andere trimsalons betalen klanten al jaren hetzelfde. Mag een trimmer gewoon haar/zijn tarieven verhogen? En moet dit vooraf gecommuniceerd worden?
Geen vaste tarieven
Regel één: het beroep trimster is een vrij beroep. Iedereen mag een trimsalon runnen en bepaalt zelf de tarieven of prijzen. Hier zijn geen vaste regels voor. Trimmers mogen zelfs onredelijk hoge (of lage) prijzen vragen. Als een trimmer één euro voor het knippen van een Doodle vraagt dat is dat voor de hondenbaas geluk hebben. Vraagt de trimmer 750 euro dan is het de gek die het ervoor geeft.
Jaarlijkse inflatie
De trimsalon prijzen gaan bijna overal in januari of mei/juni omhoog. Dat heeft met inflatie te maken. Oftewel geld wordt elk jaar een beetje minder waard (alles wordt dus duurder).
Trimsalons maken elk jaar hogere kosten. Denk maar aan huur of hypotheek van het pand, trimmaterialen, verzorgingsproducten, marketing etc. Je kunt het een trimmer dus niet kwalijk nemen dat deze de stijgende kosten aan jou als klant doorberekent.
De jaarlijkse inflatie ligt meestal op 1 tot 3%, hoewel dit in het jaar 2022 op maar liefst 10% uitkwam. Als een hond trimmen in 2024 ongeveer 65 euro kost en de inflatie bedraagt 3%, dan zou dit in 2025 op €66,95 uitkomen.
Hoeveel mag de prijsverhoging zijn?
Is een trimsalon prijsverhoging wettelijk aan inflatie gebonden? Nee, veel trimmers ronden hun prijsverhoging naar boven af. Zo houden ze wat meer loon over.
De vraag is niet óf maar hoe vaak een trimsalon diens prijzen mag verhogen. Het eenvoudige antwoord is: zo vaak als nodig is. Dat kan dus ook dagelijks zijn.
Het minder eenvoudige antwoord is dat het van de afspraken met de klant afhangt.
Heeft een klant een trimabonnement? Dit soort abonnementen loopt vaak voor één jaar en is hierna maandelijks opzegbaar. De salon mag niet zomaar de prijs voor een abonnement verhogen. Dit moet ruim vooraf gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld hoe hoog de prijsverhoging is en waar deze op gebaseerd is (zoals inflatie). Ook moet de klant de mogelijkheid krijgen om het abonnement naar aanleiding hiervan stop te zetten.
Voor ‘losse klanten” geldt deze regel niet. Een trimmer hoeft dus NIET uit te leggen vanaf wanneer de prijzen omhoog gaan en waarom.
Communicatie prijsverhoging
Een supermarkt verhoogt de prijzen van producten wanneer dat nodig is. Zonder voorafgaande communicatie. Dat hoeft ook niet want de klant ziet in de supermarkt wat een product kost. Aan de hand hiervan bepaalt de klant of deze de (hogere) prijs wil betalen. Zo niet dan kiest de klant lekker een alternatief, óf verlaat de winkel.
In een trimsalon maak je weken tot maanden van tevoren een afspraak. Dan is het vervelend als je vorige keer 65 euro betaalde en nu ineens 75 euro. Toch hoeft de trimmer dit niet vooraf aan te kondigen. Dit moet pas wanneer de klant zijn of haar hond brengt.
Zodra je de salon betreedt moet duidelijk zijn wat je gaat betalen. Nu kan een trimmer nooit exact zeggen hoelang de trimbeurt (dit keer) duurt. Klitten, gedrag van de hond en andere shit (soms letterlijk) kan de trimbeurt verlengen. Zoiets weet je van tevoren en daar hou je rekening mee.
De trimmer moet wél duidelijk maken wat het uurtarief is. Of wat de verwachte kosten zijn. Hier mag zonder tegenbericht 10% van worden afgeweken.
Bij een prijsverhoging moet de trimmer voorafgaande aan de trimbeurt doorgeven dat het duurder kan uitvallen dan de vorige keer. Dit kan mondeling in de trimsalon maar ook via een prijslijst (in de trimsalon of op de website). De klant moet wél weten waar die de tarieven kan vinden, anders is het niet eerlijk.
Trimmers zijn soms minder professioneel
Heb je al eens een mailtje op appje van de keukenboer, je favoriete kroeg, de schilder of de masseur ontvangen dat de tarieven omhoog zijn gegaan? Grote kans van niet! Toch zijn dit diensten waar je regelmatig gebruik van maakt. Maar het boeit je eerlijk gezegd niet zo wat de tarieven zijn. Je wil kwaliteit, gezelligheid of dat je probleem wordt opgelost. Dat wéten die dienstverleners, daarom gaan ze echt niet al hun klanten van een tariefwijziging op de hoogte brengen. Ze hebben wel wat beters te doen!
Trimmers zijn vaak kleine ondernemers, minder zakelijk ingesteld. Na wekenlang piekeren en met het schaamrood op de kaken sturen ze hun klanten dat ze vanaf volgende maand twee, drie of vijf euro per hond omhoog gaan. Of misschien wel tien.
Wat trimmers kunnen doen
Zo slim is dat vooraf aankondigen niet. Je hebt altijd klanten die trimmers niet om diens kwaliteiten maar om de lage prijs waarderen. Als vooraf bekend is dat die prijs omhooggaat, zijn die klanten pleiten.
Zulke klanten zet je beter voor het blok. Pas in de trimsalon laten horen/ zien dat de prijs omhoog is gegaan. De klant weet dat die geen kant op kan: andere trimsalons hebben een klantenstop of een maandenlange wachttijd. Dus kan die klant niks anders dan akkoord gaan. Wellicht gaat die ooit tóch pleiten maar goed, dan is er toch nog wat aan verdiend.
Trimmers zouden zich professioneler op moeten stellen. Dat trekt meer klanten aan die voor kwaliteit gaan.
Maar hé, ik ben de klant en die is toch koning?
Ach sorry ik zat even helemaal aan de kant van de trimmer. Even terug naar jou, de klant. Ja de klant is koning maar de trimmer is keizer. Dat betekent dat een trimmer zichzelf niet hoeft weg te cijferen omdat de klant minder wil betalen.
Als je het niet eens bent met een prijsverhoging kun je drie dingen doen. Het eerste is het maar accepteren, betalen en langzaam op zoek gaan naar een goedkoper alternatief. Het tweede is ertegen in gaan. Een trimmer die erg onzeker is van zichzelf zal misschien nog met de oude prijs willen werken. Fijn voor jou, niet zo netjes tegenover iemand die jouw hond met liefde en zorg behandelt. Heb je de verkeerde trimmer tegenover je dan wijst die je de deur. En dan het derde: waarderen wat de trimmer voor jou en je hond doet. Een goed verzorgde vacht en een liefdevolle behandeling is onbetaalbaar. Kijk, dán ben je een goede klant die van zijn hond houdt!
Tja het is niet anders: een prijsverhoging in de trimsalon kan en mag zonder vooraankondiging. Uitgezonderd wanneer het een contract of abonnement betreft. Let daar dus even op.
Mijn tarieven staan hier en let op: een prijswijziging wordt altijd op die pagina bekend gemaakt!
Bijgewerkt: 8 juni 2025

Over mij
Ik ben Bianca en sinds 1999 Rijksgediplomeerd hondentrimster. In een dierenartspraktijk deed ik extra kennis op. Daarnaast schreef ik meer dan 10.000 artikelen over dieren en ben ik auteur van het Honden Trimboek.